Lisätietoja? Kyllä sama pätee lentämällä, laivalla, junalla, taksilla jne. eli että mitä pitemmän matkan ajat, sitä enemmän se yleensä maksaa. Taksamittari on siinä mielessä lahjomaton, että se mittaa sitä ajettua matkaa pienemmällä jakovälillä kuin esim. HKL:n metro. Johon siihenkin ollaan tekemässä porrastusta kuljetun matkan pituuden perusteella.
Jos jollakin on ongelmia taksimatkan suhteen, se minun kokemukseni mukaan kyllä johtuu 99,5 % tapauksista asiakkaasta, ei kuljettajasta. Kuljettajan etu on yrittää pitää asiakas matkustuskelpoisena eli hereillä ja oksentamatta matkan ajan ja yrittää hoitaa jokainen asiakaspalvelutapahtuma normaalin nopeasti, että tuntiansio ei tipu liikaa. Taksiin voidaan erehtyä ottamaan myös sellaisia henkilöitä, jotka eivät enää missään tapauksessa mihinkään muuhun kulkuvälineeseen pääsisi. Eli esim. täysin lentokelvottomia känniääliöitä.
Asiakas saa pyytäessä nähtäväkseen taksataulukon, josta matkan hinnanmuodostus ilmenee. Jos ei tiedä tarkasti, kuinka pitkän matkan on matkustamassa, ei täsmällistä hintaa voi siten edes tietää. Hyvin harva kuljettaja on sivuammatiltaan ajatustenlukija. Matka voi kestää myös kauemminkin kuin alunperin on ajateltu. Jos esim. ennalta arvaamattomia kusi- tai yrjötaukoja sattuu, ei kuljettaja voi sitä etukäteen tietää eikä arvioida matkan hintaa sen perusteella. Ja jos noiden lisäksi on esim. snagaripysähdyksiä tms. niin asia vielä monimutkaistuu. Tällöin voi asiakas olla kotiovella ihmeissään, että kuinka tämä täysin sama matka olikin nyt 35 €, kun se yleensä on ollut vain 20 €.
Jos hölmöilet jurrissa Finskin suoralla matkalla vaikkapa Nykkiin, ja ne joutuu tekemään ekstra-välilaskun Lontooseen, että pääsis susta eroon, sun matka on kalliimpi kuin alunperin ajattelit. Etkä päässyt edes sinne minne piti. Mietipä sitä!