AKT jättänyt jo toisen lakkovaroituksen lyhyen ajan sisään eikä Seppo ole vielä kertonut meille tästä vastuuttomasta ja ahneesta touhusta. Paperimiehet, merimiehet ja monet muut on saatu kyykkyyn, seuraavaksi satama - ja autoliikenne?]
Erittäin, erittäin vastahakoisesti kommentoin, mutta kysyttäessä vastaan:
Paperi- ja merimiehet kyykyttivät itse itsensä, sitä ei voi kiistää. Niilo Wälläri ja Jouko Ahola hoitivat hommat niin, ettei niitä hommia enää tarvita suomalaisella työvoimalla tehdä. Mutta nuo ylensyöneet ihraperseet polttavat sikareita ja juovat konjakkia loppuun asti (vrt. SAK:n vaalimainos). Mitä väliä, vaikka sahasivat niiden oksaa, joiden eduista ja työpaikoista heidän olisi pitänyt yrittää pitää huolta, pääasia että itsellä menee hyvin.
Tässä taloustilanteessa missä nyt ollaan, ei tarvita kovin raskasta viimeistä oljenkortta, joka katkaisee sen kamelin selän. Sääliksi käy kuljetusyrittäjiä. Bussiliikenne, raskas tavaraliikenne, Finnair ja moni muu vastaava painii jo nyt täysin kestämättömän kulurakenteen ja ylikapasiteettiongelman kanssa ihan ilman lamaakin. Nyt ollaan ulosmittaamassa rahaa, mitä ei ole vielä edes ansaittu ja ei ehkä koskaan ehditä ansaitakaan ennen kuin rahat loppuu kassasta. Sillä tavallako ne yritykset selviää hengissä taantuman yli? Entä jos ne ei selviäkään hengissä, onko sitä kukaan ehtinyt ajatella? Ja eikö melko moni muukin ole taantuman aikana joutunut tinkimään tuloistaan ja olemaan lamatalkoissa? Ja näiden vanhakin, nykyinen TES ei niin huono ollut, että nälkään olisi kuollut. Sopimusta ei olla huonontamassa, vaikka pitäisi. Mutta Toyota on pakko vaihtaa näköjään Mersuun tai ainakin Volvoon. Kyllä tämä on täysin häikäilemätöntä ja vastuutonta ja ahnetta toimintaa tässä tilanteessa.
Se on muutenkin kummallinen asia tämä palkkojen ja palkanmaksukyvyn välinen suhde. Kun on hyvät ajat, palkkoja nostetaan aina reippaasti, koska silloin menee niin hyvin, että onhan noilla varaa maksaa. Sitten kun tulee taantuma, niin palkkoja pitää taas nostaa vähän, koska muuten ei elä ja noi toisetkin sai. Mikä on se tilanne, koska palkat joustavat alaspäin ja se tilanne, missä yritykset saisivat vahvistaa taseitaan ja kerätä oikeasti jotain pesämunaa pahojen päivien varalle? Ei sellaista ole. Eikä tule. Kommunistit on kommunisteja ja Suomi on täynnä niitä.
Jos Wällärin ja Aholan tietä - kutsuttakoon sitä sitten vaikka Raatteen tieksi - joudutaan vieläkin kulkemaan, käy niin, että pahimmat painajaisunet toteutuvat. Jos meiltä rahat loppuu emmekä pysty itse liikennettä järjestämään, joudumme avaamaan transitoliikenteen intransitoliikenteelle. Tällöin esim. virolaiset, venäläiset, ex-jugoslaavit ym. saavat hoitaa Suomen sisäistä liikennettä, koska pitäähän ihmisten päästä töihin aamulla ja töölöläisen mummon sporalla Stockalle. Niin, ja kivahan se olis, jos kaupassa olis edes kerran viikossa pari perunaa ja joku lauantaimakkarapaketti.
Mutta niinhän ne hölmöläisetkin peittoansa jatkoivat. Kun peitto oli liian lyhyt, leikattiin toisesta päästä pala ja ommeltiin se toiseen päähän. Hölmöläiset tuntuikin olevan fiksua porukkaa suomalaisiin verrattuna. Ne jakoi vain sitä, joka oli jo olemassa, vaikka ehkä luulivat toista. Suomalaisilla sen sijaan on AINA ja joka tilanteessa käsi ojossa kerjäämään sellaista rahaa toisten taskuista, jota ei vielä ole edes painettukaan. Ryssäkansaa me ollaan ja Kekkosen opetuslapsia. Meillä on tätä vauhtia edessämme loistava tulevaisuus. Jos kohta aika lyhyt. Ahneudella ei ole mitään rajaa, sitä täällä riittää.
Miksei voi olla niin, että hyvinä aikoina maksetaan paremmin ja huonoina aikoina sitten vähän huonommin? En ymmärrä yhtään. Onneksi multa lopetti kesäkuussa yksi kokopäiväinen työntekijä. Aluksi mietin mistä uuden ja hyvän taas tuhannennen kerran löytäis, mutta sitten tulin järkiini. Lamppu syttyi vihdoin. En ottanut ketään, vaan otin itseni ja olen itse pitkästä aikaa kokopäivätyöntekijä. Sekin kuski tienas melkein 30000 €/vuosi olemalla 3-4 päivää viikossa töissä. Eihän se ministerin palkka ole, mutta kyllä jäi vapaa-aikaakin. Ja olihan siinä ahneen paskiaisen vikaakin eli sitä kiinnosti kaikki rahavuorot ja ennalta huonommaksi arvioidut vuorot se jätti muille. Mut se oliki Rovaniemeltä. Tosi solidaarinen paskiainen enkä kaipaa yhtään. Työntekeminen on ihan no, kai se kotiolot voittaa niinku aina sanotaan, mutta kun itselle tekee, jotain jääkin. Enkä valita palkoista, koska mulla ei sitä ole. On yrittäjän työtuloa vainen.
Eläköön, se on Suomi, ja siihen helposti rakastuu!