Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa!  (Luettu 229347 kertaa)

Poissa Bebeto

  • Forum Admin
  • Viestejä: 8136
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #300 : 03.03.10 - klo:20:48 »
Lakko on tietysti oikeus, jos muut keinot ei auta ja jos oikeasti on sitä mieltä. Mutta tällä yhdellä ja samalla liitolla se on aina ja joka kerta sääntö eikä poikkeus. Ei koskaan ole muita vaihtoehtoja, vaikka kuukausitolkulla neuvotellaan ja viikkoja sovitellaan, niin eihän se käy. Se on periaate. Jos jokainen muukin työmarkkinaosapuoli käyttäytyisi aina ja joka kerta AKT:n tavoin, ei meillä kellään eikä AKT:n jäsenilläkään olisi mitään muuta kuin se ahvenpilkki. Edelliselle 2-vuotissopimuskaudelle saivat 12 %, mikä oli monien muiden liittojen mielestä aivan liikaa.
Osittain tuo on totta, mutta kyllä niitä poikkeuksia löytyy. Eikä tarvitse edes kaukaa hakea, sillä edellinen kierros meni ilman lakkoa. Jopa ilman lakonuhkaa. Vuosina 1992-2010 on kuorma-autoliikenteessä lakkoiltu yhteensä 10 päivää. Linja-autoliikenteessä ja satamissa hieman enemmän.

Tällä kertaa AKT:n johdon on pakko pullistella, sillä kesällä on edessä liittokokous, jossa valitaan johto seuraavalle nelivuotiskaudelle.  8)

Itsehän en enää AKT:n jäsen ole, joten oli ihan mielenkiintoista seurata tätä nyt sivusta.

Poissa Seppo_69

  • Kunniajäsen
  • Forza Member
  • Viestejä: 8616
  • Ja mitään en ole ottanut!
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #301 : 03.03.10 - klo:22:16 »
Täytyy nyt yleisen hyvän nimissä toivoa, että AKT:n johtoon edes joskus valittaisiin joku ihan terveiden kirjoissa oleva henkilö eikä aina näitä täysin häiriintyneitä surkimuksia, joiden motiivit on aivan muualla kuin työrauhan säilyttämisessä ja työpaikkojen turvaamisessa. Mutta se on aivan varmasti liikaa pyydetty se.
Things could be worse, Klubi could be Honka!

Poissa Bebeto

  • Forum Admin
  • Viestejä: 8136
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #302 : 03.03.10 - klo:22:27 »
Täytyy nyt yleisen hyvän nimissä toivoa, että AKT:n johtoon edes joskus valittaisiin joku ihan terveiden kirjoissa oleva henkilö eikä aina näitä täysin häiriintyneitä surkimuksia, joiden motiivit on aivan muualla kuin työrauhan säilyttämisessä ja työpaikkojen turvaamisessa. Mutta se on aivan varmasti liikaa pyydetty se.
Työpaikkojen turvaaminen ja työrauhan säilyttäminen eivät taida olla AKT:n (tai ammattiliittojen ylipäätään) tärkein tehtävä. AKT:n sivuilla lukee: "Liiton keskeisiin toimintoihin kuuluu työ- ja palkkaehtojen parantaminen, työsuojelun ja ammattitaidon kehittäminen sekä jäsenistön yhteiskunnallisen aseman ja sivistystason kohottaminen."

Kuljetusliitot tulevat lähivuosina (2013-2014) yhdistymään, joten jatkossa uusi liitto voi pysäyttää kerralla mm. satamat, kuorma-autot, lentoliikenteen, bussit, laivat, junat ja postin. Siinäpä "kiva" lakkoase. :beer:

Lainaus
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Ilmailualan Unioni IAU ry, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry, Suomen Merimies-Unioni SMU ry, Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry ja Veturimiesten liitto ry - VML ovat päättäneet käynnistää yhteisen hankkeen, jonka tavoitteellisena päämääränä on perustaa uusi edunvalvontaa ja järjestövoimia yhdistävä noin 100 000 jäsenen logistiikka-alan ammattiliitto.

Muutaman meriitin Timo Räty vielä tarvitsee, että tämän liiton johtoon 2014 valitaan. Ainakin IAU:ssa löytyy asettaa kovaa lakkokenraalia vastaehdokkaaksi.
« Viimeksi muokattu: 03.03.10 - klo:22:37 kirjoittanut Bebeto »

Poissa Seppo_69

  • Kunniajäsen
  • Forza Member
  • Viestejä: 8616
  • Ja mitään en ole ottanut!
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #303 : 03.03.10 - klo:22:49 »
Outoa, jos omista työpaikoista ei olla kiinnostuneita. Toivottavasti AKT:n työt ulkoistetaan mahdollisimman nopeasti, niin saavat pullistella lakonuhkiensa kanssa siellä ahvenpilkillä. Kukaan ei jää kaipaamaan. Tänne olisi tulossa tuhatmäärin venäläisiä, virolaisia, liettualaisia, latvialaisia, romanialaisia, somaleita jne. töihin. Jo nyt Stadin dösäkuskeista yli puolet on maahanmuuttajataustaisia. Heidän sopimukselle ei Räty voi mitään.

Työnantajapuoli on hyvin tietoinen tulevasta kehityskulusta ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, se on varautunut ulkoistamaan palvelunsa mitä suurimmassa määrin. Jos ei suomalaisille työ kelpaa kohtuullisilla ehdoilla, sitten kysytään muilta jos semmoinen kävis päinsä että jos töitä joskus vähän tehtäis korvausta vastaan.  Kaikki toiminnot ollaan pikkuhiljaa ulkoistamassa, koska me ei tulla keskenämme toimeen, ei sitten millään. Suomalaiset on kyllä yksi kaikkein omituisimpia ja tyhmimpiä ihmisrotuja tässä suhteessa. Kohtuus ei riitä, ei millään mittapuulla. Mikä se ahneen loppu oli?
« Viimeksi muokattu: 03.03.10 - klo:23:02 kirjoittanut Seppo_69 »
Things could be worse, Klubi could be Honka!

Poissa Seppo_69

  • Kunniajäsen
  • Forza Member
  • Viestejä: 8616
  • Ja mitään en ole ottanut!
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #304 : 03.03.10 - klo:23:10 »
Nyt esim. on selvää, että SAS myydään heti kun talous saadaan kuntoon. Näin kertoi tänään yhtiön toimitusjohtaja. Se on sentään Finnairiin verrattuna jättiläinen. On mahdotonta kuvitella mitenkään, että siihen verrattuna pikkuruinen Finnair vielä pystyisi sinnittelemään kovin kauan, mikä on ikävä sinänsä. Mutta kun ei hommat pelitä, ne ei pelitä. Sitte mietitään jotain muuta vaihtoehtoa. Tämä on seurausta ammattiliittojen harjoittamasta sanelupolitiikasta ja ahneuden seurauksista. Kun mikään ei riitä. Ei se "kivaa" ole, mutta siihen mukavuuteen ei ole varaa. Ehkä koneet pysyvät paremmin ilmassa ilman suomalaisia työehtosopimuksia. Ainakin merenkulussa sama yhtälö toimi.
« Viimeksi muokattu: 03.03.10 - klo:23:20 kirjoittanut Seppo_69 »
Things could be worse, Klubi could be Honka!

Poissa Bebeto

  • Forum Admin
  • Viestejä: 8136
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #305 : 04.03.10 - klo:11:22 »
Tänne olisi tulossa tuhatmäärin venäläisiä, virolaisia, liettualaisia, latvialaisia, romanialaisia, somaleita jne. töihin. Jo nyt Stadin dösäkuskeista yli puolet on maahanmuuttajataustaisia. Heidän sopimukselle ei Räty voi mitään.
Pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä ajaa tosiaan jo nyt venäläisiä, virolaisia, liettualaisia, latvialaisia, romanialaisia, somaleita jne. Ne kaikki oli myös lakossa suomalaisten mukana.

Ei kukaan tule Suomeen ajamaan dösää vitosella tunti, kyllä ne haluaa saman palkan kuin muutkin. Meidän sosiaaliturva varmistaa sen, että ei ketään maailmalta tulluttakaan kiinnosta puoli-ilmaiseksi ajella. Fattasta saa enemmän rahaa tekemättä mitään. Toisaalta kadulla kerjäämällä voi hyvinkin tienata pari kymppiä tunnissa - eikä mene veroja. En siis usko, että ulkomailta Suomeen tulevat työntekijät jotenkin vähentäisivät lakkoja. Yhtään esimerkkiä ei ainakaan ole.
« Viimeksi muokattu: 04.03.10 - klo:11:28 kirjoittanut Bebeto »

Poissa Bebeto

  • Forum Admin
  • Viestejä: 8136
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #306 : 04.03.10 - klo:11:38 »
EU:ssa on jo pitkään yritetty muuttaa koko satamatoiminta sellaiseksi, että laivoilla olisi mukana omat ahtaajat. Laivan henkilökunta lastaisi ja purkaisi oman laivansa kuorman. Direktiivi ei ole läpi mennyt, koska luonnollisesti tässä kohtaa satamaoperaattorit ja työntekijät ovat yhteisessä rintamassa sitä vastustaneet. Toisilta loppuisi bisnes ja toisilta työt. Ei satamia hallitse siis yksin työntekijät, myös ahtausfirmat haluavat pitää hommansa pienen piiriin hallinnassa.

Kumipyöräliikenteessä pitäisi kyllä kaikenlaiset kilpailua rajoittavat tekijät poistaa. Toivotan esimerkiksi virolaisen Takso -firman autoineen tervetulleeksi helpottamaan taksitolppien jonoja ja kuntien ylikalliita koulukyytejä. Kilpailu ja hinnat vapaaksi.
« Viimeksi muokattu: 04.03.10 - klo:11:51 kirjoittanut Bebeto »

Poissa JM-07

  • Forum Admin
  • Viestejä: 6861
  • My Lucky Number ** 7 **
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #307 : 04.03.10 - klo:16:35 »
Mulle kelpaisi myös georgialaiset Volga-taksit. Hinnasta sovittaisiin sitten lopullisesti määränpäässä.  :thumbsup:
# 7 * * Jere Sr * * Suomen parhaat syötöt, HJK 1999-2003

Poissa keen

  • Forza Member
  • Viestejä: 321
  • Forza HJK!
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #308 : 05.03.10 - klo:05:08 »
Miten kohtuuttomia noi dösä ym kuskien palkat nyt sitten on? Onko joku n12e kohtuuttoman kova korvaus nuorison "säkkinä" olosta rehellisesti ei mua ainakaan saisi noihin hommiin. Ellei nyt oikein liukkaalle joudu.
 No ainahan ne muitten hommat on helppoja ja ylipalkattuja muttei koskaan kellekkään kelpaa.

Poissa Seppo_69

  • Kunniajäsen
  • Forza Member
  • Viestejä: 8616
  • Ja mitään en ole ottanut!
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #309 : 11.03.10 - klo:22:41 »
Pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä ajaa tosiaan jo nyt venäläisiä, virolaisia, liettualaisia, latvialaisia, romanialaisia, somaleita jne. Ne kaikki oli myös lakossa suomalaisten mukana.
Pieni vähemmistö niistä oli lakossa. Kaikki HSL:n kuljettajat olivat normaalisti töissä. Heillä ei ole Rädyn sopimusta.

Hinnat ja kilpailu vapaaksi: Ruotsissa taksiala on lähes rajoittamattoman vapaa. Päin vastoin kuin maallikko voisi luulla, se nosti hintoja ja vähensi tarjontaa. Kun Tukholmassa pyrytti enemmän, siellä oli kahden-kolmen tunnin jono auton saamiseen. Aika moni taisi myöhästyä lennolta jne. Helsingissä on pyryttänyt koko talven, mutta jonot eivät muodostu asiakkaista, vaan autoista. Normaalitilanne on se, että autot eivät meinaa mahtua tolpille. Helsingissä on suurin taksitiheys eli autoja/asukasluku kuin missään Pohjoismaissa, lisäksi halvimmat hinnat.* Aivan liian halvat, todella. Mutta noihin maihin kai meidän pitää verrata eikä esim. Viroon. Taksasta suurin osa koostuu yhteiskunnan hyvinvointikustannuksista ja on näin ollen yrittäjälle/kuljettajalle pelkkä läpikulkuerä. Alan suurin ongelma on hillitön ylikapasiteetti. Noin kolmasosa autoista on kerrallaan tallissa, vain viikonloppuöinä, vappuna, uudenvuodenyönä jne. poikkeustilanteissa kaikki saavat olla vapaasti ulkona. Niitä autoja onkin silloin usein hirvittävästi liikaa kysyntään nähden.

Mutta tälle uudelle lakolle toivon pitkää ikää ja sitä, että ainakin yksivuotissynttäreitä vielä vietetään sen kunniaksi. Lakkohan on täysin Rädyn henkilökohtainen lakko, joka ei perustu mihinkään. Kuinka hän kuvittelee, että työnantajapuoli suostuisi toimimaan päänavaajana sellaisessa asiassa, mitä ei ole missään muuallakaan? Täysin absurdi ajatus. Jo nyt työnantajat maksavat rangaistukseksi työttömyysvakuutusmaksua siitä, että työllistävät ihmisiä. Minäkin olen maksanut sitä kohta 25 vuotta ja aina ihmettelen, miksi se minulle kuuluu, koska minähän työllistän, mikä on kai työttömyyden vastakohta. En tiedä kenelle se sitten kuuluisi, mutta ei ainakaan minulle. Se on rangaistusvero, eikä se paljon houkuta lisäämään työvoiman käyttöä. Vastaavia maksuja on muitakin ja paljon suurempiakin kyllä. Älkää kukaan ryhtykö yrittäjäksi ikinä, mieluummin vaikka lojutte sohvalla ja juotte viinaa. Kyllä fatta omistaan huolen pitää. :ylos:

*Lähde: IRU:n tilastot. (International Road transport Union)
Things could be worse, Klubi could be Honka!

Poissa TeeJii

  • Forza Member
  • Viestejä: 5032
    • HJK-kannattajat
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #310 : 12.03.10 - klo:10:15 »
Itsehän kuulun tähän Rädyn sopimuksen diiliin.
Totuushan on se, kuten Räty itsekin sanoi, että kumipyöräposse sai paskandiilin...
Räty sanoi mediassa suunnilleen näin:
Lainaus
Olihan tämä paska diili, mutta lakko oli pakko lopettaa, liian suuriksi kasvaneiden paineiden alla
Palkkaa tuli lisaa n. 1,1%
HJK-kannattajat

Poissa Samba

  • Forza Member
  • Viestejä: 2312
  • Suomessa on vain yksi jalkapalloseura
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #311 : 12.03.10 - klo:10:21 »
Itsehän kuulun tähän Rädyn sopimuksen diiliin.
Totuushan on se, kuten Räty itsekin sanoi, että kumipyöräposse sai paskandiilin...
Räty sanoi mediassa suunnilleen näin:
Lainaus
Olihan tämä paska diili, mutta lakko oli pakko lopettaa, liian suuriksi kasvaneiden paineiden alla
Palkkaa tuli lisaa n. 1,1%
Samaa aikaa, kun BKT on de facto tippunut yli 20%, ihan hyvä diili olosuhteisiin nähden mun mielestä.
"Tarkoitushan on olla pelissä parempi, eli tehdä enemmän maaleja."

Poissa Bebeto

  • Forum Admin
  • Viestejä: 8136
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #312 : 12.03.10 - klo:10:26 »
Itsehän kuulun tähän Rädyn sopimuksen diiliin.
Totuushan on se, kuten Räty itsekin sanoi, että kumipyöräposse sai paskandiilin...
Räty sanoi mediassa suunnilleen näin:
Lainaus
Olihan tämä paska diili, mutta lakko oli pakko lopettaa, liian suuriksi kasvaneiden paineiden alla
Palkkaa tuli lisaa n. 1,1%
Samaa aikaa, kun BKT on de facto tippunut yli 20%, ihan hyvä diili olosuhteisiin nähden mun mielestä.
Toisaalta inflaatio saattaa hyvinkin olla yli tuon 1,1%. Kiikun kaakun tuliko jopa palkanalennus.

Poissa JM-07

  • Forum Admin
  • Viestejä: 6861
  • My Lucky Number ** 7 **
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #313 : 12.03.10 - klo:11:45 »
Itsehän kuulun tähän Rädyn sopimuksen diiliin.
Totuushan on se, kuten Räty itsekin sanoi, että kumipyöräposse sai paskandiilin...
Räty sanoi mediassa suunnilleen näin:
Lainaus
Olihan tämä paska diili, mutta lakko oli pakko lopettaa, liian suuriksi kasvaneiden paineiden alla
Palkkaa tuli lisaa n. 1,1%
Samaa aikaa, kun BKT on de facto tippunut yli 20%, ihan hyvä diili olosuhteisiin nähden mun mielestä.

Jos palkat ja palkkiot maksettaisiin BKT:n kehityksen perusteella, elettäisiin Neuvostoliitossa. Yritysten ja toimialojen sisäisiä palkankorotusmahdollisuuksia duunarit pyrkivät ensin tes-neuvotteluiden ja sitten ääritapauksissa lakkojen kautta ulosmittamaan. BKT:n kehityksen perusteella Fortumin eronneen johtajan Liliuksen olisi pitänyt palauttaa Fortumin kassaan useampia miljoonia euroja, mutta kiitos Työ- ja elinkeinoministeriön johtajan, ministeri Pekkarisen ja valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministeri Häkämiehen kaveri saa vielä tänä vuonnakin monta miljoonaa hyvän miehen lisää, vaikka "duunin tekemisen" lopettikin jo aikapäiviä sitten firmassa.

Katsoiko muuten joku eilen telkkarista dokkaria, jossa kerrotiin miten Pekkarisen ministeriö pumppaa rahaa kajaanilaiseen sohvatehtaaseen, työpaikkojen säilymisen nimissä tietysti, ja samalla firma pystyy myymään tonnin sohvaa kahdellasadalla eurolla. No, siinä on tietysti etelän sohvatehtaat kusessa, mutta eihän se paljon kepulaisministeriä huoleta. Hemmetinmoista kilpailun vääristämistä sanon minä ja kepulle nousee taas kerran ISO keskisormi.
# 7 * * Jere Sr * * Suomen parhaat syötöt, HJK 1999-2003

Poissa Seppo_69

  • Kunniajäsen
  • Forza Member
  • Viestejä: 8616
  • Ja mitään en ole ottanut!
Vs: Politiikkaa!
« Vastaus #314 : 12.03.10 - klo:22:19 »
Muuten meidän Åbergin Linja oli lakkopäivänä 100% töissä, samoin esim. Westendin Linja.

Mutta Lahnanen se vasta on miesten mies! Ja taitaa olla joskus ollut vähän naistenkin mies...? Se pillastui siitä, että juuri hänen käyttämänsä Klaukkalan S-Market meinas heivata Val(t)ion maidot huitsin Nevadaan ja myydä pelkkää Arla Ingmanin maitoa, josta ainakin meidän lähi S-Marketissa vähintään 95% on SUOMALAISTA Ingmanin maitoa ja sitten siellä on hyvin pieni hyllymetri Arlan Ruotsista tuodulle maidolle, kuuleeko Lahnanen? Tai ymmärtääkö se kuulemaansa? Tänään tarkistin hinnat: sipoolainen Ingman maksaa 83 snt/litra ja Ruotsista tuotu Arla Ingman 69 snt/litra.

Mutta kun Lahnasen puolue ei monta ääntä Sipoosta saa, eikä Lahnanen osaa sanaakaan toista kotimaista eikä juuri mitään muutakaan kieltä eikä Ingman ole tukenut Maalaisliittoa toisin kuin Val(t)io, niin kylläpä veti herneen nenäänsä ja nostatti hurrivihaa. Mutta ne perustelut, voi herrajumala sentään! Että kuluttajan pitää saada itse päättää, mitä maitoa ostaa!? Siis ei riittänyt, että tarjolla oli suomalaista ja ruotsalaista maitoa, olisiko pitänyt olla vielä venäläistäkin? Kyllä nyt pitkänhuiskea mies upposi vähintään kulliansa myöten suohon kun noin järjettömiä hourii. Kuitenkin ollaan niin saatanan (itse)tyytyväisiä siitä kun Val(t)io vie moskaansa esim. Ryssänmaalle. Pitääkö siellä Pietarissa ja Moskovassa myös nostattaa kansanliike kotimaisen maidon puolesta, että älkää nyt sitä suomalaista tuontimaitoa ja juustoja ainakaan ostako? Toisen vienti on toisen tuontia, tarviiko olla ydinfyysikko tai edes ekonomi, että tuon tajuaa? Ainakaan ei riitä, että on pienen, mutta urhean pohjoisen kansakunnan pääministeri.

Saksalainen Lidl onkin yht´äkkiä ainoa ketju Suomessa, joka myy vain Val(t)ion halpamaitoa, Milbona tuotemerkillä. K-ryhmän Pirkka voi olla joko suomalaista tai ruotsalaista.  

Ja samalla maalaisliittolaisella logiikalla tämä tupee-Pekkarinen on sitä mieltä, että ydinvoimaa ei saa rakentaa ainakaan niin paljon, että siitä riittäisi vientiin. Voiko enää tyhmempää mielipidettä olla? Mitäs pahaa siinä olisi, jos siitä vaikka riittäisikin vähän vientiin kun kerran muut vientialat ollaan pikkuhiljaa ajamassa pois täältä, ay-liikkeen suosiollisella myötävaikutuksella? Mitähän se Pekkarinen meinaa, että täältä sitten vietäisiin maailmalle, käpyjä ja tuohivirsuja kai? Jos kerran noin on, niin sitten pitäisi samalla perusteella heristää sormea ryssille, että soo soo tavaritshit kun sitä sähköänne meille myytte ja kun se on vielä teidän paskoilla ryssänvoimaloilla väännettyä. Älkää vaan enää myykö sitä meille ikinä, kyllä me pärjätään päreillä ja kynttilöillä, jos kova pakkanen yllättää. Ja paperitehtaat ei enää tartte sähköä ollenkaan, se meni jo.

Toisen vienti on toisen tuontia joo, mut mä en ihan totta kohta enää kestä noiden tyhmyyttä. Onneksi ei ole enää 20 vuottakaan niin pääsee eläkkeelle jos on enää hengissä. Silloin saa muuttaa täältä niin kauas kuin pippuri kasvaa. Ja toivottavasti jopa vähän ennenkin, ei paljoa haittaisi ei.
Things could be worse, Klubi could be Honka!