Minä arvostan ainakin. Myin äskettäin joitain pienen (ei pörssi)firman osakkeita, jotka olivat olleet minulla joitain vuosia. En ehtinyt vielä edes selvittää, millaiset ilmoitukset verottajalle tuosta kaupasta pitäisi tehdä, kun heiltä jo tuli postissa valmiiksi täytetty lomake. Jos kaikki tiedot olisivat olleet ok, minun ei olisi tarvinut tehdä mitään.
Tässä tapauksessa, kun heillä ei ollut mitään mahdollisuutta tietää, minkä verran olin aikanaan itse maksanut osakkeista, olivat laittaneet hinnaksi ns. hankintaolettaman - tietyn prosentin tämänkertaisesta myyntihinnasta. Kun oikeasti olin maksanut niistä enemmän kuin olettama (eli kaupoista olisi tullut maksettavakseni enemmän veroa kuin piti), niin minun tehtäväni oli palauttaa lomake korjattuna. Paperissa oli vielä lisäksi asian käsittelijän nimi ja suora puhelinnumero, ja kun soitin hänelle kysyäkseni yhteen kohtaan ohjetta, hänellä (ilmeisesti puhelinnumeroni perusteella automaattisesti tietokoneella, tai sitten nimen perusteella puhelun aikana pöydän papereista kaivettuna) olivat jo asian detaljit edessään. Kaiken huipuksi vielä minun ei tarvinut edes lähettää mitään korjattua lomaketta, vaan hän kirjasi puhelimessa antamani korjaukset suoraan järjestelmään ja sanoi, että tämä on tällä selvä.
Myyntivoiton veronkin osalta sain valita, haluanko maksaa sen jo nyt vai lisätä sen seuraavaan vuosiverotukseen.
Veroilmoitushan toimii myös nykyään samalla tavalla: jos esitäytetyssä ilmoituksessa ei ole valittamista, ei tarvitse tehdä mitään. Joku viisas on oikeasti miettinyt verottajan palveluprosesseja.
Kauas on tultu niistä ajoista kun piti marssia Haapaniemenkadulle, ottaa jonotusnumero ja tunnin päästä mennä jonkun yrmynaaman "palveltavaksi" vain ennakkoprosentin muuttamiseksi.